Inred för en bättre sömn

Alla har nog någon gång upplevt problem med sömnen och haft svårt att somna eller vaknar flera gånger under natten. Detta kan vara oerhört frustrerande om det pågår under en längre period och det är jobbigt att känna sig trött och inte få tillräckligt med sömn. Det är givetvis inte heller bra för hälsan att sova dåligt och man löper en högre risk att bli sjuk till exempel. För att underlätta för sin sömn finns det ett antal saker man kan göra. Oftast sover man bättre om det är svalt i rummet, och därför är det bra att försöka ha det så svalt som möjligt. Kanske sova med fönstret öppet eller med ett svalt täcke. Det bör också vara riktigt mörkt så att man inte störs av ljus, i så fall kan man behöva skaffa en mörkläggningsgardin eller använda en sovmask. Det är lättare sagt än gjort, men att skaffa en riktigt skön säng är också viktigt för en god natts sömn. Ta hjälp av en expert om du inte vet exakt vad du behöver för säng som passar just dig. Att få rummet och omgivningen att bli tyst är inte heller det lättaste och man kan inte styra över ljuden som ens grannar gör. Därför kan det vara bra att sova med öronproppar om man är mycket känslig för ljud.

Du bör också undvika att dricka drycker som innehåller koffein innan du ska sova eftersom det gör dig pigg. Se också till att inte vara för hungrig eller alldeles för mätt innan du går och lägger dig. Hur rummet är inrett är också viktigt, försök att ha ordning och reda för att ge rummet en avkopplande känsla. Tavlor med lugna motiv med naturtema från https://sumopix.com/se/foto-paa-canvas till exempel passar bra in i ett sovrum. Undvik att ha en tv i rummet eller att använda mobilen för tätt inpå att du ska sova.